Beef jerky


Man kan hurtigt formøble hele formuen, hvis man skal købe beef jerky i butikkerne. Eller man kan lave det selv og spare en masse penge, samt selv have indflydelse på hvad der er tilsat og hvordan det smager.

Jerky er tørret kød. Man har tørret kød i alle kulturer, i alle afkroge af verden. Men det vi kender som beef jerky, har sin oprindelse i Nord Amerika. De oprindelige folk der, skar kød i tynde strimler, og hængte det til tørre i sol og vind. For at holde fluer væk, tændte man et lille bål nedenunder, da fluer ikke kan lide røg.
Det er altså ikke meningen at kødet skal røges, men den let røgede smag, mange forbinder med beef jerky, er en sidegevinst ved flueafskrækkelsen. Da man senere begyndte at fremstille jerky industrielt, begyndte man endda at tilsætte røgaromaer. Dette har i min verden, ikke så meget med jerky at gøre, men har været med til at forme ideen om hvordan det skal smage.

Fremgangsmåden er meget simpel.
Du skal bruge:

  • magert kød
  • salt/krydderier
  • en varmluftovn/dehydrator/et tørrestativ og tørvejr med masser af sol og let vind
Uanset metoden til tørring, trimmes alt fedt og sener af. Jo mindre fedt, jo længere holdbarhed, da fedtet risikerer at harske. Derefter skæres kødet i tynde strimler. Jo tyndere, jo kortere tørretid. Jeg har brugt en oksegrydesteg på billedet. Man kan sagtens vælge "seje" udskæringer, da kødet alligevel bliver sejt når det er tørt.
Ønsker man at krydre eller marinere kødet, gøres det nu. Jeg kan godt lide den rene kødsmag, så jeg nøjes ofte med at salte det let. 


Kødstrimlerne mases flade og lægges på dehydratorpladen. Bruger du varmluftovn, kan de med fordel hænges over risten. Så er der plads til væsentligt mere.

Følg vejledningen til din dehydrator ifht temperatur. Min kan stilles til 63-68C, hvilket er den temperatur producenten mener er den rigtige.

Da jeg brugte varmluftovn, stod ovnen på 70C de første 10-20 min, for at dræbe bakterier på overfladen. Derefter skruede jeg ned til 50C.


Tørretiden afhænger meget af strimlernes tykkelse, hvor våd en marinade man har brugt og temperaturen. Det bedste er at kigge og mærke på kødet. Det skal føles tørt og relativt hårdt. Det må ikke virke svampet eller fugtigt. I min dehydrator tager det gerne ca 6-8 timer. I ovnen, plejede det gerne at tage 12 timer.

Jerkyen kan spises direkte, eller skæres i stykker og bruges i diverse tørre retter. Det kan også knuses og bruges til at lave pemmikan.

Jeg pakker min jerky i madpakkepapir, så tørringen kan fortsætte under opbevaring. Opbevar det tørt og køligt, så holder det utrolig længe.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Kødsovs - dehydreret.

Chili con carne - dehydreret.