Chili con carne - dehydreret.



Chili con carne. Altid en god ret, også dehydreret på tur!

Du skal bruge:

  • løg og hvidløg
  • hakket oksekød
  • hakket tomat
  • bønner fx. kidneybønner
  • olie
  • spidskommen
  • koriander
  • chili
  • kanel
  • salt & peber
  • gulerødder
  • champignon


Svits løg, hvidløg og krydderier i olie. Tilsæt kødet og lad det brune af. Kom hakkede gulerødder og champignon i.                                                              Sauter blandingen og kom herefter bønner og hakket tomat i. Få det op at koge, smag til og lad det stå længe, ved svag varme.                                          Jo mere væske der koges fra her, jo lettere bliver dehydreringen.

Spred den færdige chili ud på dehydratorens bakker med bagepapir under. Tørretiden afhænger selvfølgelig af hvor meget væske der er i maden, hvilken dehydrator du bruger eller om du laver det i en varmluftovn. En blanding af 2 dåser hakket tomat og 400g oksekød, tager i min dehydrator, ca. 6 timer ved 74 C. Det vigtigste er, at den tørrede mad er hård og sprød. Ikke sej og gummiagtig eller fugtig.

Når den ønskede tørhed er opnået, smuldres chilien og fordeles i poser. Jeg tilsætter et par spiseskeer mælkepulver, da det gør det lidt mere cremet, når det rehydreres, og det gør det lige en tand mere lækkert.

Man må selv eksperimentere lidt med hvor meget af den tørrede mad der skal til at stille ens appetit. For mig er 65-70 g som regel fint til et måltid. Hertil kommer så tilbehøret som ris, kartoffelmos, couscous eller lign.


Rehydreringstiden afhænger af, hvor småt man har hakket ingredienserne og hvor store eller små dele, man har knust den tørrede mad i. Jo mindre, jo hurtigere. Jeg sætter som regel tørkosten i blød, mens jeg klargør tilbehøret. Herefter får jeg det op at koge, til det er fuld rehydreret. Mængden af vand, må man prøve sig frem med. Bliver den for våd, koger man den bare lidt ind.

Bruger man kogeposer, tager det i hvert fald 12-15 min at trække færdigt. Særligt bønnerne, tager tid at blive møre. 



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Kødsovs - dehydreret.

Beef jerky