Oksekød med æble/løgkompot og pandebagt brød

Æble og løg kompot med fladbrød på bål

En ret der opstod for en del år siden, på en vandretur ved Tresticklan på den Norsk/Svenske grænse, er dette sammenkog af æbler og læg, med oksekød og fladbrød til.


Du skal bruge:
  • æbler
  • løg
  • oksekød skåret i tern
  • honning
  • olie og smør
  • timian
  • salt
  • dijon sennep
  • mel 
  • bagepulver


Jeg varierer lidt over denne ret, alt efter hvor meget køkkengrej jeg har med. Enten laver jeg det som en one pot, hvor alle ingredienser tager smag efter hinanden, eller jeg tilbereder kødet for sig.
Skal man på en længere tur, kan man med fordel have frosset kødet ned som klump eller lign. Så kan det holde sig nogle dage, og er tøet op når man skal bruge det.

Kødet skæres i tern, brunes af og lægges til side. Æblerne skæres i stykker, løgene i halve ringe eller strimler og svitses i en gryde. Når løgene bliver glasklare, tilsættes honning, smør og timian, og det hele får lov at koge ind sammen med kødet.
Når æblerne er møre og væden er kogt væk, smages det til med slat.

Fladbrødene består af en simpel dej af mel, vand, bagepulver og salt. Det hele æltes sammen i en gryde og formes med fingrene til små fladbrød. Brødene bages på en pande med olie. Man skal være over brødene konstant, da de hurtigt brænder på. Jeg varmer som regel panden op, lægger brødene på et par minutter, for så at tage panden af og bage på "eftervarmen". Det samme gør jeg når de vendes.

Jeg smører et lag Dijon sennep på brødene, og lægger fyldet på som en mad. Sødmen fra æble/løg blandingen, spiller rigtig godt med det stærke fra senneppen, og den sprøde skorpe på brødene.

  

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Kødsovs - dehydreret.

Chili con carne - dehydreret.

Beef jerky